Pitkätossula

UGC-käsikirjoituskoulu

Näin opit käsikirjoittamaan UGC-videoita, jotka erottuvat joukosta vain yhdessä illassa – vaikka ideat olisivat hukassa tai et olisi tottunut esiintyjä

Näin opit käsikirjoittamaan UGC-videoita, jotka erottuvat joukosta vain yhdessä illassa – vaikka ideat olisivat hukassa tai et olisi tottunut esiintyjä


Tämä koulutus on sinulle, joka haluat selkeän aloitusaskeleen UGC-videoilla tienaamiseen, mutta mietit, mistä niissä pitäisi puhua – ja haluat nyt oppia suunnittelemaan toimivat käsikirjoitukset helposti

Joten, tässä tulee uusi UGC-käsikirjoituskoulu...

…jossa opit kaksi toivotuinta UGC-käsikirjoituskaavaa ja miten luot niistä omat versiosi – sekä käsin että 10:llä tehokkaalla tekoälypromtilla. Näiden avulla löydät portfoliovideoillesi oikeat aiheet sekä totut sanoittamaan taitavasti ja rakentamaan loputtomasti luontevia käsikirjoituksia, joita yritykset himoitsevat tavallisten sisällöntekijöiden videoissa.

(Ja ilman, että sinun tarvitsee miettiä, oletko varmasti “riittävän luova” tähän)

”Käsikirjoitus oli näppärä sinun ohjeiden mukaan tehdä!” -Martina

Moni UGC-sisällöntuottajaksi haluava törmää samoihin haasteisiin, kuten…

Ideat loppuvat kesken. Haluaisit tehdä UGC-videoita, mutta et keksi, mistä niissä oikein pitäisi puhua.

Aloitus tökkii. Tiedät mitä haluaisit sanoa, mutta et löydä hyvää alkukoukkua, joka saisi katsojan pysähtymään.

Teksti ei tunnu omalta. Pelkäät kuulostavasi mainokselta tai liian harjoitellulta, vaikka haluaisit olla aito ja luonteva.

Sanat eivät taivu videoksi. Päässäsi on periaatteessa idea, mutta et saa sitä kiteytettyä lyhyeksi ja koukuttavaksi käsikirjoitukseksi.

Pelkäät kuulostavasi väärältä. Mietit, onko oma tyyli tarpeeksi kiinnostava tai uskottava yrityksille.

Suunnittelu vie liikaa aikaa. Pysähdyt ajatuksiesi äärelle niin pitkäksi aikaa, että yhden UGC-videon luominen tuntuu loputtomalta prosessilta.

Tekoäly vain sekoittaa lisää. Olet ehkä kokeillut AI-työkaluja, mutta tulokset kuulostavat geneerisiltä tai et tiedä, miten saada niistä oikeasti apua.

Epäröit aloittaa kuvaukset. Et uskalla painaa rec-nappia, koska et ole varma, onko suunnitelma tarpeeksi hyvä tai selkeä.

Minun nimeni on Peppi Kärki,

Ja jo lähes neljän vuoden ajan olen saanut auttaa satoja suomalaisia sisällöntuottajia ja sellaiseksi haluavia toteuttamaan unelmiaan.

Mukana on ollut aivan nollasta aloittavia sekä jo vinon pinon erilaisia self help-kursseja käyneitä sisällöntuottajia, jotka ovat vihdoin avullani kääntäneet sisällöntuotannon vihdoin mukavaksi lisätuloksi tai siitä edelleen jopa uusiksi urapoluksi.

Olen auttanut opiskelijoitani luomaan tuhansia videoita ja kuvia, jotka ovat tuottaneet yrityksille satojentuhansien eurojen myynnit. Sekä tietenkin osoittanut suunnan, mistä nämä konktaktit löytyvät ja ohjannut kädestä pitäen, miten pitchata ja neuvotella parhaat diilit.

Rakensin myös itse sisälllöntuotannon bisnekseni tyhjästä (äitiyslomalla ollessani opettajan työstäni) kannattavaksi liiketoiminnaksi, joka mahdollistaa työskentelyn joustavasti mistä ja milloin tahansa. Olen ollut myös se tyyppi, joka yrityksissä tai markkinointitoimistossa päättää, kenen sisältöjä ostetaan, minkä ansiosta tiedän tarkalleen, mitä he haluavat.

Prosessi, jolla saat ideat virtaamaan ja käsikirjoittamisen sujumaan

Olen kehittänyt mallin, joka auttaa sinua löytämään aiheet, koukut ja sanat helposti – ilman luovuusjumia tai tunnetta, että et tiedä mistä aloittaa.

Tässä esimerkki asiakkaastani Jasminesta alkuvuodelta 2025

Jasminella oli hyvä visuaalinen silmä ja hän oli jo ehtinyt kokeillakin somesisältöjen tekemistä. Mutta jokin silti esti häntä pääsemästä vauhtiin UGC-videoidensa kanssa.

Kun Jasmine päätti lähteä kokeilemaan lisätuloja UGC:lla, hän huomasi, että yleiset “nappaa mikä tahansa kotoasi löytyvä tuote ja puhu siitä rennosti videoilla” -neuvot eivät todellisuudessa riittäneet. Hän yritti jopa tutkia muiden tyyliä ja trendejä, mutta se ei vielä johtanut siihen, että joku yritys olisi halunnut ostaa hänen sisältöjään.

Koulutukseen lähtiessään Jasmine oivalsi, että ongelma ei ollut videoiden kuvaamisessa, vaan käsikirjoituksessa. Ideoimme hänen portfolioonsa muutaman uuden videon käyttäen kurssilla opetettuja kaavoja ja prompteja. Kun videot kertoivat johdonmukaisen tarinan, josta katsoja pystyi tunnistamaan itsensä ja ymmärtämään tarvitsemansa ratkaisun, yritykset kiinnostuivat nopeasti ja ensimmäiset yhteistyöt avautuivat.

UGC-käsikirjoituskoulussa opit...

✅ Kuinka ideoida aiheet helposti. Opit tunnistamaan tuotteet ja näkökulmat, joista syntyy brändejä kiinnostavia videoita.

✅ Miten suunnittelet koukuttavan alun. Saat 70 valmista alkukoukkua ja opit tekemään niitä itse.

✅ Kuinka rakennat toimivan rungon. Harjoittelet kahta suosittua käsikirjoituskaavaa ja opit soveltamaan niitä eri videotyyppeihin.

✅ Miten sanoitat aidosti ja myyvästi yhtä aikaa. Löydät oman puhetapasi ja opit muuttamaan tylsän yleiskielen persoonalliseksi ilman mainosfiilistä.

Kuinka tekoäly auttaa kirjoittamisessa. Käytät 10:ntä tehokasta promptia, joilla luot luonnollisia käsikirjoituksia nopeammin – säilyttäen oman äänen.

Miten siirryt käsikirjoituksesta kuvaamiseen. Opit tekemään kuvitussuunnitelman, jonka avulla kuvaaminen sujuu nopeasti ja johdonmukaisesti.

Miten muotoilet ongelman ja ratkaisun. Ymmärrät, miten rakennat jännitteen, joka saa katsojan samaistumaan ja tarvitsemaan ratkaisua.

Kuinka kehität jokaisesta ideasta monta versiota. Opit muokkaamaan yhden käsikirjoituksen pohjalta useita variaatioita eri tarkoituksiin.

5/5

Kun päätin kokeilla, toimisiko UGC mulle lisätulokeinona, olin aluksi jumissa monta viikkoa, koska en yksinkertaisesti osannut päättää, mistä tuotteista mun kannattaisi tehdä esimerkkivideot. 

Kurssilla sain selkeän rakenteen siihen, miten ideoita oikeasti keksitään ja valitaan. Pepin ohjeiden avulla tajusin, että kyse ei ole jostain ultimaattisesta luovuudesta, vaan siitä, että tietää, mitä elementtejä UGC-videossa pitää olla. Käsikirjoitusmallit auttoivat mua hahmottamaan heti, millaisia videoita yritykset oikeasti haluavat nähdä. Aikaisemmin pelkäämäni tekoälyn valjastin käyttööni nopeasti ja se tehostikin työskentelyäni rutkasti.

Nyt ideat eivät lopu kesken, vaan tiedän tarkalleen, miten muokkaan jopa ihan vain yhdestä tuotteesta useita erilaisia käsikirjoituksia. Ennen näitä saamiani oppeja (eli ennen eilistä!) en saanut aikaiseksi yhtäkään videota, ja nyt mulla on kahdeksan valmista käsistä odottamassa kuvausta ja olo siitä, että tiedän mitä teen! 🙂

–  Laura

Kun aloitat opiskelun kanssamme...

Pääset heti käsiksi opetusmateriaaleihin, joissa käyn kanssasi läpi UGC-käsikirjoittamisen tärkeimmät vaiheet.
Aluksi opetan sinulle lyhyesti, millainen rakenne toimii toimii jokaisessa UGC-videossa – ja sen jälkeen siirrytään konkreettisesti siihen, miten ideoit ja sanoitat videon sinulle parhaiten sopivalla tyylillä.

Suurin osa osallistujista kirjoittaa ensimmäiset 4-6 käsikirjoitusta jo saman päivän aikana. Monesti he sanovat, että yksinkertaisesti tämän pienen askeleen ottaminen oli se avaintekijä, joka heidät liikkeelle ja pienensi murheita jatkosta.

Annan sinulle pääsyn kurssille vähintään vuodeksi. Jos opiskelet materiaalin huolella ja sovellat oppejani, etkä yrityksistä huolimatta saa käsikirjoituksia aikaiseksi, voit pyytää rahasi 14 päivän sisällä takaisin.

Tämä koulutus ei ole sinulle, jos sinulla ei ole mahdollisuutta viettää asian parissa 2-3 tuntia (tämän verran se siis suunnilleen vie kokonaisuudessaan aikaasi). Haluan mukaan sellaisia tekijöitä, jotka ovat oikeasti valmiita oppimaan UGC-käsikirjoittamisen taidon ja viemään sen käytäntöön.

Mutta kun lähdet mukaan, opiskelet napakan aineistoni ja teet ensimmäiset suunnitelmasi – sen jälkeen sinulla on taito ja varmuus käsikirjoittaa UGC-videoita, jotka erottuvat joukosta ja ihastuttavat markkinointipäättäjiä.

Koulutus sisältää:

Kurssimateriaali:

  • Opetusvideo, jossa opetan suunnitteluprosessin konkreettisesti vaihe vaiheelta. Kesto noin 1h.
  • 1 + 9 promptia käsikirjoittamiseen tekoälyllä
  • 5 käsikirjoitusesimerkkiä +500e/video tuottaneilla malleilla

Bonukset:

  • UGC-tuotteiden ideaopas (ja miten löydät ne omista kaapeistasi, vaikka et omistaisi mitään erikoista tai kallista)
  • 70 tehokasta valmista alkukoukkua videoihin

Usein kysyttyä:

Kurssin videomateriaalin katselu kestää noin tunnin ja sen jälkeen tsekkaat vielä läpi muutaman napakan tekstitiedoston. Suosittelen suunnittelemaan alkuun 4-6 käsikirjoitusta portfoliovideoita varten. Mikäli teet tällaista ensimmäisiä kertoja, varaa aikaa kokonaisuudessaan materiaalin opiskeluun sekä käsikirjoitusten valmistelemiseen 2-3 tuntia. Seuraavilla kerroilla, kun teet käsikirjoituksia vaikkapa asiakkaalle, valmistat todennäköisesti vastaavan määrän jo 30 minuutissa. Kurssimateriaaleihin voit palata aina uudelleen vähintään seuraavan vuoden ajan.

Tämä on erittäin aiheellinen kysymys, sillä kaikki tavat tehdä digibisnestä tai lisätuloja eivät sovi kaikille ja valitettavasti kaikki niistä eivät perustu täysin rehellisyyteenkään. Monet hyvistäkin keinoista vaativat pitkäjänteistä perehtymistä ja työstämistä sekä jo etukäteen sitä, että sinulla on olemassa esimerkiksi valmis tuhansista henkilöistä koostuva someyleisö.

Olen ollut syvällä digibisneksessä jo vuosia ja kokeillut lukuisia näistä. Ja olen päätynyt opettajaan juuri UGC-sisällöntuottajia siitä syystä, että se on yksi nopeimmista keinoista päästä kiinni tuloihin (nopeimmat tekevät sen 2 viikossa). Se ei vaadi suuria seuraajamääriä tai kohtuutonta somejulkisuutta, eikä se useinkaan ole kiinni lähtötasostasi, vaan kokemukseni mukaan ne tyypit, jotka sitoutuvat tavoitteen eteenpäin viemiseen, saavat myös tuloksia.

Lisäksi tarve UGC-sisällöille on todellinen, sillä yritykset ostavat näitä tavallisten käyttäjien puhelimella kuvattuja aitoja mielellään. Eivätkä suotta, sillä osa tutkimuksista on osoittanut niiden olevan jopa yli 90% perinteistä mainontaa tehokkaampia. Pelkästään yksi suomalainen yritys voi ostaa satoja sisältöjä vuodessa, joten toistaiseksi hyvistä tekijöistä on vielä pulaa.

Sinun ei tarvitse kertoa somessa henkilökohtaisia asioitasi. Et tarvitse omaa seuraajakuntaa tai omaa kanavaa välttämättä lainkaan. Tuottamasi sisällöt käytetään vain yritysten omiin markkinointitarpeisiin. 

Periaatteessa on olemassa esimerkkejä, että UGC-sisällöntuottaja on onnistunut menestymään kasvottomasti. Mutta se yleensä vaatii hyvin erityistä osaamista ja tietynlaista kosketusta sisältöihin. Eli käytännössä yleensä aina yritykset haluavat, että sisällöissä esiinnytään omilla kasvoilla. Siihen UGC kuitenkin perustuu, että sisällöntuottaja antaa oman aidon kokemuksensa tuotteelle tai palvelulle.

Monet opiskelijoistani aloittavat täysin nollasta ja sieltä olen tietysti myös itse ponnistanut. UGC:n aloittaminen ei vaadi aikaisempaa sometaustaa, mutta toisaalta se sopii yhtälailla pienille somevaikuttajille. Opetan siis kaiken tarvittavan ja riittää, että omistat älypuhelimen.

Yksi menestyneimmistä opiskelijoistamme on kuvannut kaikki sisältönsä alle 200 euron älypuhelimella. Jos sinulla on Nokia 3210 vuodelta 2000, tulet varmasti tarvitsemaan uuden puhelimen, mutta muuten pärjäät todennäköisesti vallan hyvin sillä, mikä nyt kulkee mukanasi. Muut välineet eivät ole alkuun välttämättömiä, eivätkä tarpeellisiakaan. Mutta moni tykkää suht nopeasti vapauttaa kätensä ja ottaa käyttöönsä noin 20 euroa maksavan kuvausjalustan.

Oikeastaan tätä sinun ei tarvitse murehtia yleensä ihan ensimmäisenä, koska nyt vasta harjoittelemme videoiden tekemistä. Mutta myöhempää ajatellen, halutessasi voit perustaa esimerkiksi oman toiminimen, mutta suuri osa opiskelijoistamme aloittaa ilman Y-tunnusta hyödyntäen helppoa kevytyrittäjäpalvelua, joka hoitaa paperityöt puolestasi. Eli pärjäät vallan hyvin, vaikka yrittäjyyteen liittyvät asiat olisivat sinulle tässä kohtaa vieraita.

Hyvä. UGC-esimerkkivideoiden tuotteiden ei kuulukaan olla erikoisia. Jos sulta löytyy kotoa paketti kaurahiutaleita tai tuubi hammastahnaa tai vaikka sukat jalasta, pystyt tekemään videon. Lisäksi tuotteen valinta koskee vain muutamaa esimerkkivideota, jotka lisäät portfolioosi. Siitä eteenpäin homma menee yleensä niin, että yritys lähettää sinulle tuotteet, joita pääset testaamaan.

Lähes välttämätön ominaisuus hyvälle UGC-sisällöntuottajalle on se, että on tarkka siitä, mitä mainostaa ja minkä yhteydessä haluaa omien kasvojensa näkyvän. UGC:n uskottavuushan perustuu rehellisiin suosituksiin. Joten jos sulle vaikkapa ekologisuus on tärkeää, go for it! Tulet varmasti löytämään omien arvojesi mukaisia yhteistyökumppaneita. On hyvä huomata, että kaikki mahdolliset mainostettavat asiat eivät ole fyysisisiä tuotteita, vaan voit keskittyä enemmän myös aineettomiin asioihin, kuten palveluihin tai vaikkapa sovelluksiin.