Vaikuttajakulttuurin kehittäminen

Vaikuttajakulttuurin kehittämisestä on tullut minulle sydämen asia. Vaikka meitä somevaikuttajia on ollut jo vuosia, ala on kuitenkin suhteellisen uusi, ja monet käytännöt kulkevat vielä lapsen kengissä.

Kaikki eivät tiedä, että vaikuttajat ovat useimmiten yrittäjiä, ja maksavat palkkioistaaan verot – myös saamistaan tuotteista ja palveluista. Palkkioksi saatu shampoopullo ei paljon lämmitä mieltä, eikä asuntoa, kun työtehtävän suorittamiseen kuluu useampi tunti, ja sitä varten on mahdollisesti hankittu myös kalliita laitteita.

Luotettavaan suositteluun perustuva mainos on aina tehokkaampi kuin ns. kylmä mainos. Käytän usein esimerkkinä sitä, että mainos paikallislehteen maksaa satoja tai jopa tuhansia euroja. Vaikka lehden levikki on tiedossa, mainoksen näkyvyys ei kuitenkaan ole mitattavissa. Vaikuttaja taas pystyy kertomaan selvää analytiikkaa postaukseen sitoutumisesta, ja myös sen kautta tulleet myynnit voidaan laskea. Pidän täysin käsittämättömänä, ettei toinen yrittäjä, jolla on olemassa markkinointibudjetti, ymmärrä sitä, että työstä on saatava korvaus.

Tein itsekin urani alussa yhteistöitä tuotepalkkioilla, sillä halusin hyvällä omalla tunnolla harjoitella tehokkaiden mainospostausten tekemistä. Edelleen haluan toisinaan tukea suosimiani kotimaisia pienyrityksiä tällä tavalla, sillä se kuuluu arvoihini. Tosiasia kuitenkin on, että tämä on osa työtäni, josta minun tulisi saada elantoni. Meidän vaikuttajien tulisi seisoa yhdessä rintamassa, ja puhua työmme puolesta. Kuka arvostusta ja etuamme vie eteenpäin, jos emme me itse?

Vaikka vaikuttajan työssä, kuten monissa muissakin ammateissa on epäkohtia, tämä on kuitenkin tosi kivaa hommaa. Parasta ovat kohtaamiset, joita some tarjoaa uskomattomin ulottuvuuksin. Sekä tietysti vapaus vaikuttaa ympäröivään maailmaan, omaan työhön ja työaikoihin. Tässä työssä korostuu mahdollisuuksien rajattomuus.

Haaveilen, siitä että meillä vaikuttajilla olisi vielä jonakin päivänä oma ammattiliitto. Odotellessa sitä, olen itse päättänyt olla vaikuttajakulttuuriin omalla esimerkilläni. Vahvin esimerkki tästä lienee työni bused.fillä, jossa kehitämme vaikuttajakulttuuria tekemällä vaikuttajamarkkinointia uudella twistillä.

Tule sinäkin mukaan vaikuttajaverkostoomme!