Mitä on UGC-Sisällöntuotto?
UGC eli User-Generated Content tarkoittaa suomennettuna käyttäjien luomaa sisältöä. Käyttäjän tilalle voisi ehkä lisätä sanan kuluttaja, sillä kyse on nimenomaan tuotteiden kuluttajien luomasta kokemuksiin perustuvasta sisällöstä. UGC on ehdottomasti vuoden 2023 markkinoinnin ykköstrendi, ja tässä artikkelissa kerron, miksi tämä tieto on mahtava uutinen niille, jotka etsivät uusia lisätulojen lähteitä tai kokonaisia uusia urapolkuja.
UGC- Sisällöntuoton Historiaa
UGC oli alunperin sisältöä, jota yritysten asiakkaat lisäilivät sometileilleen pyytämättä omien hyvien kokemustensa pohjalta. Ihmisethän kertovat luontaisesti eteenpäin siitä, mitä he voivat suositella muillekin esimerkiksi kuvien, videoden, blogijulkaisujen tai tuotearvostelujen muodossa. Moni ei siis ehkä olekaan huomannut tuottaneensa UGC-sisältöä vähän vahingossa.
Vaikka UGC:sta puhutaan vasta nyt, sitä on käytännössä tehty jo liki parikymmentä vuotta, eli niin kauan kuin some on ollut olemassa. Yrityksille se on erityisen arvokasta markkinointia, koska se ei tule heidän omasta suustaan, vaan asiakkaalta. Kuluttaja onnistuu puhumaan autenttista ja todellisiin käyttäjäkokemuksiin pohjautuvaa kieltä, johon brändin edustaja ei pysty. Läpinäkyvyys ja referenssit vetävät taas muita kuluttajia puoleensa.
Miksi UGC Kiinnostaa Yrityksiä?
UGC-sisältöjen käyttö on tutkimusten mukaan jopa yli 90% perinteistä mainontaa tehokkaampaa, ja siitä puuttuu tietty mainosmaisuus. Lisäksi UGC on yrityksille monesti edullisempaa kuin vaikkapa vaikuttajamarkkinointi tai mainostoimistojen tuottamat videot.
Koska edellä kuvaamieni valmiiden UGC-sisältöjen löytäminen voi olla yrityksille haastavaa, puhumattakaan sisältöjen käytön neuvottelusta tekijän kanssa, on haluttu löytää tapa hyödyntää UGC-sisältöjä enemmän, tehokkaammin ja laadukkaammin. Tässä vaiheessa kuvaan astuvat ne henkilöt, jotka tekevät sisältöjä työkseen, eli somevaikuttajat ja sisällöntuottajat, jotka tekevät UGC:tä.
UGC-Sisällöntuottaja Ei Julkaise Sisältöjään Itse
UGC-sisällöntuottaja tekee sisältöä ainoastaan asiakkaan tarpeisiin, eikä hän julkaise materiaaleja lainkaan omalla tilillään, kuten somevaikuttaja. Sisällöt voivat periaatteessa olla mitä tahansa, mutta näinä päivinä ne ovat useimmiten lyhytvideoita, joita yritykset hyödyntävät esimerkiksi omassa Instagramissaan tai Tiktokissaan joko orgaanisena tai maksettuna mainontana.
Sisällöt ovat visuaalisia, koukuttavia ja laadukkaita, mutta periaatteessa kuitenkin älypuhelimella kuvattavissa olevia aitoja ja samaistuttavia videoita. Usein sisällöissä sanoitetaan kuluttajan mahdollista ongelmaa, joka ratkeaa kyseisen tuotteen avulla, ja havainnollistetaan tuotteen käyttöä aidossa ympäristössä.
Kuka Voi Olla UGC-Sisällöntuottaja?
Oikeastaan kuka tahansa. Tehdäkseen UGC-sisällöntuottoa, ei tarvitse olla omia someseuraajia. Osaamista myyvien somevideoiden tekemiseen pitää tietysti olla, eikä pelkästään tekninen osaaminen riitä, vaan on tiedettävä, mikä menestyy algoritmien silmissä. Siitä syystä UGC-sisällöntuottajat ovat yleensä myös vähintäänkin pieniä somevaikuttajia, jotka tuntevat, mikä saa näkyvyyttä ja sitoutumista.
Vaikka UGC:n tekeminen itsessään ei vaadi omaa seuraajakuntaa, varmin reitti UGC-sisällöntuottajaksi on opetella sisällöntuottoa ja koukuttavien postausten tekemistä ensin oman sometilin avulla, jotta osaamisesta on antaa näyttöä myös potentiaaliselle UGC-asiakkaalle. Merkittävimpiä eroja somevaikuttajan ja UGC-sisällöntuottajan välillä on paitsi se, että jälkimmäinen ei julkaise sisältöjään itse, mutta myös se, kuinka ja missä nämä eri toimijat markkinoivat ja myyvät palveluitaan.
Koska työmahdollisuuksiensa perustaminen pelkästään oman sosiaalisen median kanavan varaan vaikuttaisi olevan yhä riskialttiimpaa alustojen epäluotettavan toiminnan vuoksi, vaikuttava sisällöntuottaja on fiksu ja yhdistää oman somekanavan ja UGC-sisällöntuoton kokonaisuudeksi, joka on kannattavaa bisnestä, ja kaukana puuhastelusta.