Teetkö sinäkin tämän virheen Instagramissa?

Mitä teen väärin, kun tilini ei kasva? Tätä minulta kysytään toistuvasti. Toivoisin, että voisin antaa nopean taikasanani, mutta lähes aina vastaus kysymykseen on sisällöntuotanto. Content is the king, kuten sanotaan.

Se on myös vastaus, joka ihmisten on monesti vaikea hyväksyä. Monet luulevat tuottavansa parempaa sisältöä kuin totuus oikeasti on. Usein vastalause kuuluu, että ”olen jo kokeillut kaikkea”, vaikka selitys löytyy perusasioista. Taustalla voi olla jo pidempi taival Instagramin tekemisessä tai vaikkapa aikaisempi harrastuneisuus kuvaamisesta tai kirjoittamisesta, mikä pönkittää itseluottamusta.

On niin paljon helpompaa ajatella, että olisi jokin itsestä riippumaton yksittäinen tekijä, kuten algoritmi, joka ei ole minulle suosiollinen. Laadukkaan sisällöntuoton omaksuminen alusta alkaen saattaa tuntua enemmänkin epämääräiseltä köntiltä kuin mahdollisuudelta. Olisi niin paljon mukavampaa suunnata katse jo mahdollisten maksettujen yhteistöiden suuntaan, mutta todennäköisesti myös potentiaalinen yhteistyökumppani on huomannut ongelman sisällöntuotossasi.

Yksi postaus ei aina houkuttele tilillesi kymmeniä uusia seuraajia, mutta yksikin sen perusteella sinut löytänyt on luultavasti arvokkaampi seuraaja kuin kymmenen muuta erilaisilla kikkailuilla hankittua. Sitoutuneet seuraajat nimittäin viettävät postaustesi parissa runsaasti aikaa, mikä on Instagramille merkki siitä, että tätä sisältöä kannattaa näyttää laajemminkin myös niille, jotka eivät sinua vielä seuraa.

 

Yleisimmät virheet sosiaalisen median sisällöntuotannossa

1 . Sisältö on heikkolaatuista

Instagram-kuvien ei tarvitse olla ammattivalokuvaan tasoa, mutta tärähtäneiden, huonossa valaistuksessa otettujen tai epämääräisesti rajattujen kuvien paikka ei ole feedissä. Vaikka sanotaankin, että yksi kuva kertoo tuhat sanaa, alkavat sanat loppua kesken, jos gridissäsi kuvat ovat toinen toisensa perään samasta kulmasta otettuja selfieitä. Mieti, mikä niistä voisi tehdä mielenkiintoisempia tai hauskempia.

Somesisältöjen katselu on hektistä puuhaa, ja tämä korostuu etenkin videoissa. Jos videosi ei onnistu koukuttamaan katsojaa ensimmäisen kolmen sekunnin aikana, pelisi on menetetty. Vaikka sosiaalisessa mediassa visuaalisuus korostuu, myös kirjoitetulla tekstillä on paikkansa. Usein näkee, ettei postauksiin kirjoiteta mitään tai sen alta löytyy korkeintaan koruton aforismi tai muutama hymiö. Todella vaikea ajatella, että tällainen tili menestyisi, ellei kuvitus ole sitten poikkeuksellisen erityislaatuista.

2 . Sisältö ei ole relevanttia

Sisällöntuottaja tekee sisältöjä muille, eikä voi aina miettiä toimintaansa vain sen kautta, mikä itseä kiinnostaa. On tunnistettava, ketkä ovat omaa kohdeyleisöä, ja mikä heille on tärkeää. Ei ole mitään syytä yrittää puhutella kaikkia, vaan kohdentaa sisällöt juuri niille omille kaikkein sitoutuneimmille seuraajille. Kun joku alkaa seuraamaan sinua tietynlaisen sisällön perusteella, on hämmentävää, jos feediin alkaa yhtäkkiä ilmestyä jotakin aivan muuta.

Sekavasta sisällöstä eivät hämmenny ainoastaan seuraajat, vaan myös Instagramin algoritmi. Se on tottunut näyttämään tietynlaista sisältöäsi tietynlaisille ihmisille, ja poikkeaminen siitä voi aiheuttaa sen, ettei algoritmi tiedä, kenelle sitä pitäisi näyttää. Jos teet suunnan muutoksen, algoritmi kyllä oppii uusia temppuja, mutta jatkuvat muutokset voivat laskea näkyvyyttäsi.

3 . Sisältö ei tuota arvoa

Yksi kaikkein tärkeimmistä kysymyksistä sosiaalisen median sisällöntuotossa liittyy siihen, millaista lisäarvoa tuotat seuraajillesi. Sisältösi voi olla esimerkiksi samaistuttavaa, opettavaa tai viihdyttävää, joten varmista aina se, mitä postauksesi antaa. Herättääkö postauksesi tunnetta tai miksi juuri se luettaisiin kaikkien muiden joukosta?

Jos vaikkapa kerrot, että siivosit tänään, ei ole kovin arvokas tieto kenellekään. Sen sijaan, jos osaatkin antaa samalla parhaan siivousvinkkisi, ollaan oikeilla jäljillä. Tai kenties hyvin arkinen kauppareissusi uhmakkaan taaperon kanssa kääntyykin vertaistuelliseksi huumoriksi, josta jokainen vanhempi voi tunnistaa itsensä.

 

Ota suunnaksi laadukkaan sisällöntuotannon oppiminen

Sen sijaan, että yrittäisit ottaa väkisin askeleen eteenpäin, ota yksi taakse, ja pian huomaat olevasi kaksi askelta edellä. Lupaan, että se kannattaa, sillä sisällöntuotanto on somettajan tärkein taito, eikä menestys ole koskaan lopulta kiinni pienistä yksittäisistä asioista.

Kun osaat oikeasti tuottaa somesisältöjä, se on rahanarvoinen taito, josta on moneksi.