Sisällön tuottaminen someen vaatii muuntautumiskykyä
Kun sisällön tuottaminen someen alkoi joitakin vuosia sitten omalta osaltani, puhuttiin paljon, kuinka kaivataan aitoutta kiiltokuvien sijaan. Tein päätelmän, että aitoutta olisi kertoa omasta itsestään ja kaikista elämän iloista ja kolhuista.
Se oli käsitys, joka minulla oli siitä, mitä somevaikuttajat tekevät. Vaikka se tuntuu nyt hieman nololta, se oli aika luonnollista, sillä tuohon aikaan päiväkirjamaiset sisällöt olivat Instagramissa suosittuja.
Menestyviä sisällöntuottajia yhdisti yksi tekijä
Jokin aika sitten huomasin jotain, mikä sai minut katsomaan omaakin tiliäni uusin silmin. Kaikilla niillä sisällöntuottajilla, jotka olivat menestyneet jo vuosia, oli jotain yhteistä. Ja se oli oman brändin muuntautumiskyky.
Sisällön tuottaminen näillä menestyjillä oli muuttunut ajan saatossa sitä mukaa, mikä heitä itseään kiinnostaa ja erityisesti mistä heidän yleisönsä innostuu. Jos sisällöntuottaja ei muutu, on riski, että hän kyllästyy tai viimeistään seuraajat saavat tarpeekseen.
Oman sisällön tuottaminen voi olla arka aihe
Olemme tottuneet, että joka tuutista toitotetaan ”be consistent”. Se on hyvä neuvo, mutta jos seuraajamäärä tai näkyvyys eivät nouse (tai jopa laskevat) viikosta, kuukaudesta ja vuodestakin toiseen, on jotakin pahasti pielessä.
Ja sitä, että omissa sisällöissä olisi jostakin vikaa, on kaikkein vaikein myöntää, jos ne toimivat kerran ennenkin. Vaatii todellista vahvuutta ollakseen valmis tekemään tarvittavat korjausliikkeet.
En haluaisi sanoa tätä, koska tiedän sen iskevän niin moneen. Mutta se sisällön tuottaminen, mikä toimi kolme vuotta sitten, ei toimi enää. Päiväkirjamainen sekalainen sisältö voi edelleen viihdyttää jo pitkään tilisi parissa viihtyneitä seuraajia, mutta se ei ole omiaan erottumaan, eikä tuomaan heitä lisää tilillesi.
Algoritmi kannustaa meitä tuottamaan parempia sisältöjä
Somessa vain omasta itsestä kertominen ei enää välttämättä toimi tehokkaana strategiana monista syistä. Helposti syytämme siitä algoritmia, mutta pitää tietää miten algoritmi todella liittyy tähän.
Algoritmi suosii sitouttavaa ja vuorovaikutteista sisältöä. Pelkkä omasta itsestä kertominen saattaa jäädä vähemmälle huomiolle algoritmin silmissä, jos se ei herätä tarpeeksi keskustelua tai reaktioita seuraajien keskuudessa, ja ylipäätään ajan viettämistä postauksen parissa. Sisältö ei välttämättä kerro paljon aiheestaan, jolloin algoritmi ei tiedä, kenelle sitä pitäisi näyttää.
On myös totta, että Instagramissa kilpailu seuraajien huomiosta on kovaa. Pelkkä omasta itsestä kertominen ei enää erotu joukosta, kun sisällöntuottajia on valtavasti eri aloilta ja eri taustoista. Somekäyttäjät odottavat nykyään monipuolisempia ja kiinnostavampia sisältöjä kuin pelkkää oman elämän jakamista. Heitä kiinnostaa sisällön tuottaminen, joka tarjoaa arvoa, viihdettä tai inspiraatiota heidän omaan elämäänsä.
Lisäarvoa tuottava sisältö tuo seuraajia ja yhteistöitä
Samaan aikaan, kun murehdit omaa näkyvyyttäsi, monet sisällöntuottajat ovat jo kehittäneet monipuolisempia sisältöstrategioita, ja pelkkä itsestä puhuminen saattaa tuntua yksitoikkoiselta verrattuna näiden kekseliäämpien sisältöjen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Ja mitä tulee kaupallisiin yhteistöihin, yritykset etsivät nykyään sisällöntuottajia, jotka pystyvät tarjoamaan monipuolisempia ja laadukkaampia sisältöjä. Pelkkä omasta itsestä kertominen ei välttämättä ole riittävää brändiyhteistöiden solmimiseksi tai ansaitsemiseksi.
Tarkistaaksesi, ovatko omat sisältösi kunnossa, aloita tästä: