Miksi yrityksen tulisi osata itse tehdä somea?

Kohtaan päivittäin isojakin yrityksiä, joilla on taidokkaat nettisivut, mutta somekanavat retuperällä. Toisaalta taas pienellä aloittavalla yrittäjällä ei ole heti varaa sijoittaa kalliisiin nettisivuihin, ja silloin some on se, josta on hyvä aloittaa.

 

Monien yritysten näyttäisi olevan vaikea sisäistää sitä, että somekanava ei ole sama asia kuin
nettisivu. Sosiaalinen media on jo nimensäkin perusteella huomattavasti vuorovaikutuksellisempi alusta, jossa seuraajiin tulisi osata vaikuttaa viihdyttävällä ja lisäarvoa tuottavalla tavalla. Usein ei nähdä sitä, missä kohtaa myyntiputkea sosiaalinen media itseasiassa on tehokkaimmillaan, ja millaisia lämpimiä polkuja se voi muodostaa kohti ostopäätöksiä. Yritys saattaa lyödä suuriakin summia maksulliseen somemarkkinointiin, vaikka kaiken perustana on myös yrityksillä todellisuudessa orgaaninen kasvu.

 

Pienyrittäjälle nettisivut ovat kallis sijoitus, ja tekijää tai opettajaa on syytä tarkastella huolella. Paras tekijä on sellainen, joka ei osaa ainoastaan koodata, vaan ymmärtää myös sinun liiketoimintaasi. Yrittäjällä ei tarvitse olla aloittaakseen omia nettisivuja, vaikka ne tietysti jossakin kohtaa tulevat tarpeeseen. Pienellä tai käytännössä ilmaisella budjetilla voi lähteä liikkeelle somesta. Somessa pienyrittäjä kerää itselleen tunnettuutta ja pystyy hyödyntämään sitä ketterästi myös myynnissään. Kunhan vaan muistaa, että somemarkkinointi ei ole mainosten liimaamista alustalle toisensa perään, ja tähän kannattaakin ehdottomasti pyytää asiantuntijan apua, jos ei ole aivan varma siitä, kuinka homma hoidetaan.

 

Mielestäni sosiaalisen median sisällöntuotannon hallinta on tärkeää sekä pienille että suurille
yrityksille. Aina voi palkata sisällöntuottajan, mutta mietihän ensin niitä lähtökohtia, jos somestrategiasi ei ole selvillä itsellesikään. Luotatko tosiaan tekijään, joka on ehkä hyvä kirjoittaja tai kuvaaja, mutta ei tunne yrityksesi tavoitteita tai tapaa toimia? Kun osaat myös itse edes vähän, voit huomattavasti turvallisemmin mielin delegoida tehtävän toiselle. Pienyrittäjä
taas, joka tekee kaiken itse, on kokonaan vastuussa somestaan, joten taitojen tulisi olla entistä paremmat.

Lämpimästi suosittelemani vaihtoehto on somevalmennus, joka ohjaa sinut suunnittelemaan strategiasi itse, tuottamaan mielekästä sisältöä, ja valjastamaan sosiaalisen median myyntisi kasvattamiseen