Kaupallisten yhteistöiden tekeminen somessa

Kursseillani yksi opiskelijoita kiinnostavimmista aiheista ovat kaupalliset yhteistyöt. Miten niitä oikein pääsee tekemään ja miten niitä tehdään? Pitääkö maksaa veroja ja tarvitsenko oman toiminimen? Näihin asioihin keskitytään valmennuksissani tiiviisti.

Ei ole olemassa virallista seuraajarajaa, mutta monet aloittavat pienemmät yhteistyöt, kun seuraajia on mittarissa 1000-1500. Toisinaan yhteistöitä tarjotaan vaikuttajalle, mutta varsinkaan aloittelevan vaikuttajan ei kannata jäädä ainoastaan odottelemaan yhteydenottoja. Sama pätee tähän kuin siihen, että kukaan ei tule hakemaan kotoa töihin, vaan oma aktiivisuus on ensisijaisen tärkeää. Helppo tapa on lähettää vaikkapa sähköpostia kiinnostavalle yritykselle. Kannattaa vaikkapa tutkia, minkälaisia kotimaisia pienyrityksiä meillä Suomessa on, ja sopisivatko heidän arvonsa ja tuotteensa siihen viestiin, jota itse haluaa viedä eteenpäin. 

Vaikuttajan on aina pidettävä mielessä, että mitä tahansa ei kannata alkaa mainostaa. Esimerkiksi vannoutuneen meikkitilin ei välttämättä odoteta suosittelevan autonrenkaan paikkaussarjaa, sillä kohdeyleisö ei ole oikea. Vaikuttajan pitää olla myös tarkkana, ettei tule huijatuksi. On liikkeellä useimmiten ulkomaisiksi yrityksiksi tekeytyviä tilejä, jotka ehdottelevat yhteistöitä. Mikäli sinulta pyydetään esimerkiksi postimaksuja, lopeta viestittely siihen. Yhteistyöhön pyrkivä yritys ei koskaan pyydä postimaksuja. Sinun ei missään nimessä tule maksaa, sillä kyseessä on taatusti huijaus. Kokemus auttaa tunnistamaan huijaukset helposti, ja aina voi kysyä toisen mielipidettä.

Yhteistöitä kannattaa lähteä kyselemään rohkeasti, eikä pidä lannistua, jos ensimmäiset yritykset eivät ole kiinnostuneita. Heillä ehkä on jo koko vuoden yhteistyöt sovittuna ja budjetti täynnä tai sitten heillä voi olla vasta kovin vähän tietämystä asiasta. Jotkut yritykset pyrkivät tavoittamaan erityistä määrättyä asiakaskuntaa. Yhteydenotoissa kannattaa miettiä asiaa toisen osapuolen kannalta. Jos sinä olisit yrittäjä, miten haluaisit, että sinua lähestyttäisiin? Et varmasti ainakaan sillä tavalla, että sinulta ensimmäisenä kinutaan jotakin tuotetta. Vaikuttajan on osattava perustella, mitä annettavaa hänellä on yritykselle.

Katso esimerkki kaupallisesta yhteistyöstä: