Somevaikuttajan byrokratia: kaupallinen yhteistyö ja verotus
(Kaupallinen yhteistyö Eezy Kevytyrittäjät kanssa)
Aloittava somevaikuttaja saattaa tuskailla, miten kaikki byrokratia toimii ja miten hoidetaan kaupallinen yhteistyö ja verotus. Vaikka ala ei ole vielä ollut pitkään olemassa, verotukseen ei periaatteessa liity mitään uutta. Nimittäin somen kautta rahana tai rahanarvoisena etuutena saadut tulot ovat veronalaisia, kuten mitkä tahansa tulot. Sometuloille ei ole verotuksessa erityisiä säännöksiä, vaan tulot verotetaan ja vähennykset tehdään yleisten sääntöjen mukaan. Mutta mikäli aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä tai vastaavasta ei ole, asiasta selvää ottaminen on varmasti aiheellista.
Sosiaalisen median sisällöntuotannon voi aloittaa huoletta, vaikka sinulle ei vielä olisi selvää, miten toimia, kun ensimmäinen kaupallinen yhteistyö tupsahtaa syliin. Se harvemmin tapahtuu yhdessä yössä, sillä somevaikuttajan ensin opittava tuottamaan mielenkiintoisia sisältöjä, kasvattamaan tiliään ja sitouttamaan seuraajiaan. Ennemmin tai myöhemmin on kuitenkin hyvä tehdä itselleen selväksi, miten toimia, kun tämä tilanne tulee vastaan, jotta ei joudu oman tietämättömyytensä vuoksi kieltäytymään yhteistyöstä. Tässä tekstissä kertaan somevaikuttajan tärkeimmät byrokratiaan ja verotukseen liittyvät pelisäännöt, ja annan loistavan vinkin siihen, miten tehdä kaikesta vielä pari askelta helpompaa.
Kaupallinen yhteistyö ja verotus haltuun
Sen sijaan, että hankkisit itsellesi heti oman Y-tunnuksen, kaikki tulot on mahdollista ilmoittaa itse omassa veroilmoituksessa täydentämällä esitäytettyä veroilmoitustasi tiettyjen lomakkeiden avulla. Jos tulo ei ole valmiiksi näkyvissä, eli palkkion maksanut yritys ei ole ilmoittanut sitä Verohallinnolle, sinun tulee tehdä tämä itse. Jos sinulle on tullut suoraan tulon hankkimisesta kuluja, voit ilmoittaa myös ne.
Verot maksetaan oman henkilökohtaisen tuloveroprosentin mukaan. Jos olet oikea Y-tunnuksellinen yrittäjä, ja liikevaihto ylittää 15 000 euroa tilikaudessa, sinun täytyy myös ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi. Toisaalta yrittäjä pystyy myös tekemään kaikki mahdolliset yrittäjälle kuuluvat verovähennykset.
Tuotelahjoja koskevat huomiot
Tärkeää on muistaa, että myös tuotelahjat ovat verotettavaa tuloa. Verotukseen ei vaikuta se, onko tuotelahjan lähetyksestä sovittu etukäteen vai ei. Tuotelahjojen vero perustuu niiden käypään arvosta. Käypä arvo tarkoittaa siis tuotteen hintaa, jos ostaisit sen itse.
Hieman mutkikkaampi selitys sen sijaan liittyy niin sanottuihin tavanomaisiin mainoslahjoihin, jotka eivät lähtökohtaisesti ole veronalaista tuloa. Niitä ovat esimerkiksi yrityksen valmistamien tai myymien tuotteiden satunnaiset näytelähetykset, joiden arvo on maksimissaan 50 euroa. Mikäli tuotteessa on logo tai se olisi muuten melko mahdoton myydä eteenpäin, arvo voi olla kalliimpikin. Kuitenkin siinä tapauksessa, jos mainoslahja on annettu sovittua mainostamista tai somenäkyvyyttä vastaan, se on aina veronalaista tuloa.
Myös lahjakortit, pääsyliput ja muut rahanarvoiset edut ovat verotettavaa tuloa. Alennukset ovat verovapaita, jos alennus on sellainen, joka myönnetään muillekin asiakkaille. Veronalaista tuloa ne ovat silloin, jos vastineeksi on sovittu somenäkyvyyttä tai alennus on muille kuluttajille myönnettyä suurempi. Ulkomailta saaduista tuloista on hyvä muistaa, että ne verotetaan Suomessa.
Lisää Verohallinnon ohjeistuksesta somevaikuttajille pääset lukemaan tästä.
Ota paperityöt haltuun helposti
Mikäli tässä kohtaa oma Y-tunnus tuntuu vielä kaukaiselta ajatukselta ja toisaalta haluat päästä paperitöissäsi mahdollisimman helpolla, oikea valinta on kevytyrittäjyys, jolloin kaupallinen yhteistyö ja verotus sujuu kuin tanssi. Kevytyrittäjäpalvelun käyttöönottoa puoltaa vahvasti myös se, että somevaikuttajana tarvitset joka tapauksessa jonkinlaisen laskutusohjelmiston, sillä yhteistyökumppanit eivät useinkaan pysty maksamaan palkkiota suoraan tilillesi ilman virallista laskua. Laskutusohjelmiston hankkiminen on taloudellinen investointi, mutta kevytyrittäjäpalvelun käyttöönotto sen sijaan maksutonta.
Erilaisia kevytyrittäjäpalveluja vertailleena, pidän Eezyn Kevytyrittäjäpalvelua hinta-laatusuhteeltaan parhaana. Heillä korostuu myös erinomainen asiakaspalvelu, josta sinun on aina mahdollista saada neuvoja kaikkia kevytyrittäjyyttä ja palvelun käyttöä koskevissa
kysymyksissä. Eezyn Kevytyrittäjäpalvelu hoitaa puolestasi kaikki paperityöt, jolloin voit keskittyä vain oleelliseen. 5-7% palvelumaksu muodostuu ainoastaan laskutuksestasi, eli voit huoletta testata palvelua, kun rekisteröitymiskuluja tai kuukausittain automaattisesti juoksevia kuluja ei ole.
Moni somevaikuttaja päätyy luomaan myös muita digitaalisia sisältöjä, ja Eezy tarjoaakin ainoana kevytyrittäjäpalveluna mahdollisuuden luoda omia verkkokursseja Campwire-verkkokurssialustan avulla. Alustan käyttö on perinteisesti vaatinut oman Y-tunnuksen, mutta nyt se onnistuu myös kevytyrittäjille. Verkkokurssien maksuliikenne hoituu kätevän EezyPay-maksuratkaisun avulla.
>>>>> Jos haluat oppia kääntämään sosiaalisen median säännöllisiksi tuloiksi, katso myös tämä.